CWZ in de regio

CWZine december 2016. Goede zorg kunnen we alleen leveren door samen te werken in de regio. Vooral met onze partners in de zorg. Maar evengoed met regionale opleidingen, leveranciers én onze sponsors.
52,5% patiënten regio kiest voor CWZ Stijging in bijna alle gemeenten >>>

CWZ verzorgt het grootste deel van de ziekenhuiszorg voor de inwoners van Nijmegen en omstreken. In ons verzorgingsgebied is het marktaandeel 52,5%. Dit betekent dat ruim de helft van de mensen in de regio Nijmegen voor ziekenhuiszorg naar een polikliniek van CWZ gaat.

Stijging in bijna alle gemeenten
Van 2014 tot 2015 is dit percentage in bijna alle gemeenten in de regio gestegen. De gemeenten die zich het meest op CWZ richten, zijn Druten, Beuningen en Wijchen. De grootste stijger in deze periode is de gemeente Heumen.

Infographic: Studio Braaf

December 2016

52,5% patiënten regio kiest voor CWZ

CWZ verzorgt het grootste deel van de ziekenhuiszorg voor de inwoners van Nijmegen en omstreken. In ons verzorgingsgebied is het marktaandeel 52,5%. Dit betekent dat ruim de helft van de mensen in de regio Nijmegen voor ziekenhuiszorg naar een polikliniek van CWZ gaat.

Stijging in bijna alle gemeenten
Van 2014 tot 2015 is dit percentage in bijna alle gemeenten in de regio gestegen. De gemeenten die zich het meest op CWZ richten, zijn Druten, Beuningen en Wijchen. De grootste stijger in deze periode is de gemeente Heumen.

Infographic: Studio Braaf

December 2016

Sluit venster
Overdracht van zorg na ontslag Elke zorgverlener krijgt de informatie die hij nodig heeft >>>

Elke zorgverlener krijgt de informatie die hij nodig heeft 

Ruim een jaar geleden ging een ambitieus plan van start. Vrijwel alle zorgorganisaties in Nijmegen tekenden een convenant. Daarmee spraken ze af om de overdracht van patiëntgegevens tussen de organisaties beter te organiseren. Hoe staat het er ruim een jaar later voor?

Digitale formulieren
Voor CWZ betekende de afspraak dat de interne overdrachten beter op elkaar werden afgestemd. Voor de medische en verpleegkundige overdracht en medicatieoverdracht zijn digitale formulieren ontwikkeld. Daarin staat alleen informatie die nodig en bruikbaar is in het hele ziekenhuis. Ook de gegevens waaraan huisartsen, thuiszorg en verpleeghuizen behoefte hebben, staan erin. Dus iedereen krijgt precies die informatie die hij nodig heeft.

We blijven verbeteren
‘Het was een flinke klus’, zegt programmacoördinator Hettie Laarakker. ‘Er is intern veel afgestemd. Sommige afdelingen gingen van papieren dossiers over op digitale gegevens.’ Sinds een klein half jaar werken vrijwel alle specialismen en afdelingen in CWZ volgens deze werkwijze. De reacties zijn overwegend positief. ‘We monitoren nu de resultaten. Dit geeft weer inzichten voor verdere verbetering. Ook met de partners in de regio overleggen we over dingen die we gaandeweg tegenkomen. Hierdoor is het gelukt om de uitwisseling van medische, verpleegkundige en medicatiegegevens tussen de zorgverleners op elkaar te laten aansluiten.’

Veiliger overdracht
Voor de patiënt leidt deze samenwerking tot een veiliger overdracht naar de volgende zorgverlener. De huisarts, specialist ouderengeneeskunde en thuiszorg- of verpleeghuismedewerker heeft direct de juiste gegevens bij de hand. Zo is de kwaliteit van zorg in de hele regio weer een stukje beter geworden.

Foto: Een patiënt met haar moeder na ontslag (foto Richard Martens)

December 2016

Overdracht van zorg na ontslag

Elke zorgverlener krijgt de informatie die hij nodig heeft 

Ruim een jaar geleden ging een ambitieus plan van start. Vrijwel alle zorgorganisaties in Nijmegen tekenden een convenant. Daarmee spraken ze af om de overdracht van patiëntgegevens tussen de organisaties beter te organiseren. Hoe staat het er ruim een jaar later voor?

Digitale formulieren
Voor CWZ betekende de afspraak dat de interne overdrachten beter op elkaar werden afgestemd. Voor de medische en verpleegkundige overdracht en medicatieoverdracht zijn digitale formulieren ontwikkeld. Daarin staat alleen informatie die nodig en bruikbaar is in het hele ziekenhuis. Ook de gegevens waaraan huisartsen, thuiszorg en verpleeghuizen behoefte hebben, staan erin. Dus iedereen krijgt precies die informatie die hij nodig heeft.

We blijven verbeteren
‘Het was een flinke klus’, zegt programmacoördinator Hettie Laarakker. ‘Er is intern veel afgestemd. Sommige afdelingen gingen van papieren dossiers over op digitale gegevens.’ Sinds een klein half jaar werken vrijwel alle specialismen en afdelingen in CWZ volgens deze werkwijze. De reacties zijn overwegend positief. ‘We monitoren nu de resultaten. Dit geeft weer inzichten voor verdere verbetering. Ook met de partners in de regio overleggen we over dingen die we gaandeweg tegenkomen. Hierdoor is het gelukt om de uitwisseling van medische, verpleegkundige en medicatiegegevens tussen de zorgverleners op elkaar te laten aansluiten.’

Veiliger overdracht
Voor de patiënt leidt deze samenwerking tot een veiliger overdracht naar de volgende zorgverlener. De huisarts, specialist ouderengeneeskunde en thuiszorg- of verpleeghuismedewerker heeft direct de juiste gegevens bij de hand. Zo is de kwaliteit van zorg in de hele regio weer een stukje beter geworden.

Foto: Een patiënt met haar moeder na ontslag (foto Richard Martens)

December 2016

Sluit venster
Teddy Bear Hospital Een mooie training voor geneeskundestudenten >>>

Een mooie training voor geneeskundestudenten

Op 8 november was CWZ weer even een Teddy Bear Hospital. 100 kleuters kwamen met hun ‘zieke’ knuffel naar het ziekenhuis. Voor 50 geneeskundestudenten van de Radbouduniversiteit was het een mooie training in de omgang met jonge kinderen.

Communicatie
Het doel van het Teddy Bear Hospital is om kinderen een prettige ervaring met het ziekenhuis en artsen te geven. Maar zeker zo belangrijk is dat studenten ervaren hoe het is om met kinderen samen te werken. Het is een mooie kans om communicatieve vaardigheden te trainen.

Pilletje
Dit jaar kwamen de kinderen van een basisschool uit Bemmel naar het berenziekenhuis. In het Auditorium was een klein ziekenhuis nagebootst met een wachtkamer, spreekkamer en een ruimte om de knuffels weer beter te maken. De kleuters konden röntgenfoto’s maken, opereren of beentjes verbinden. Aan het einde kregen de knuffels nog een drankje of pilletje om helemaal beter te worden.

Radbouduniversiteit
Bij de realisatie van het Teddy Bear Hospital werkt CWZ al een paar jaar samen met IFMSA-NL, een internationale organisatie van medische studenten, en studenten van de Radboud Universiteit.

Foto: Een kleuter uit Bemmel met een geneeskundestudent van de Radboud Universiteit (foto Richard Martens)

December 2016

Teddy Bear Hospital

Een mooie training voor geneeskundestudenten

Op 8 november was CWZ weer even een Teddy Bear Hospital. 100 kleuters kwamen met hun ‘zieke’ knuffel naar het ziekenhuis. Voor 50 geneeskundestudenten van de Radbouduniversiteit was het een mooie training in de omgang met jonge kinderen.

Communicatie
Het doel van het Teddy Bear Hospital is om kinderen een prettige ervaring met het ziekenhuis en artsen te geven. Maar zeker zo belangrijk is dat studenten ervaren hoe het is om met kinderen samen te werken. Het is een mooie kans om communicatieve vaardigheden te trainen.

Pilletje
Dit jaar kwamen de kinderen van een basisschool uit Bemmel naar het berenziekenhuis. In het Auditorium was een klein ziekenhuis nagebootst met een wachtkamer, spreekkamer en een ruimte om de knuffels weer beter te maken. De kleuters konden röntgenfoto’s maken, opereren of beentjes verbinden. Aan het einde kregen de knuffels nog een drankje of pilletje om helemaal beter te worden.

Radbouduniversiteit
Bij de realisatie van het Teddy Bear Hospital werkt CWZ al een paar jaar samen met IFMSA-NL, een internationale organisatie van medische studenten, en studenten van de Radboud Universiteit.

Foto: Een kleuter uit Bemmel met een geneeskundestudent van de Radboud Universiteit (foto Richard Martens)

December 2016

Sluit venster
Streekproducten in het restaurant 'Van land tot klant, dat proef je!'>>>

‘Van land tot klant, dat proef je!’

Elke nacht vanaf half vier rijdt Kasper Giesbers langs regionale telers, boeren en slagers om streekproducten op te halen. Tegen acht uur levert hij ze af bij CWZ. De verse groenten, het fruit, het vlees, de kip en de vis worden diezelfde dag verwerkt in de vier verschillende menu’s en lunchgerechten voor restaurant de Binnenhof.

Boeren uit de regio
Kasper werkt bij Oregional, een organisatie opgericht door boeren uit de regio. Wesley Rabelink, hoofd restaurant CWZ, en Paul Roelofsen, die verantwoordelijk is voor de in- en verkoop bij Oregional, onderhouden intensief contact. Over gewenste producten, aantallen, kwaliteit en vorm van aanleveren bijvoorbeeld. Paul: ‘Mijn motto is 'Van land tot klant, dat proef je!' Als Wesley stukjes kipfilet van 1 vierkante centimeter wil, dan zorgen we daarvoor.’

160 maaltijden per dag
‘Onze koks gaan creatief om met de ingrediënten voor de ruim 160 maaltijden per dag’, vertelt Wesley. ‘Onderdelen van de verschillende menu’s en de maaltijdsalade zijn uitwisselbaar: de wens van de klant staat op één.’ De saladebar bevat dagelijks 30 kilo groenten en andere lekkernijen. Voor Kerstmis past Wesley de menu’s een beetje aan. ‘We zoeken dan naar een goede balans tussen het feestelijke kerstgevoel en het gevoel van de mensen die op kerstdagen in het ziekenhuis moeten zijn.’

Foto: van links naar rechts Wesley Rabelink (hoofd restaurant), Kasper Giesbers (chauffeur Oregional ) en Paul Roelofsen (in- en verkoper Oregional) (foto Richard Martens)

December 2016

Streekproducten in het restaurant

‘Van land tot klant, dat proef je!’

Elke nacht vanaf half vier rijdt Kasper Giesbers langs regionale telers, boeren en slagers om streekproducten op te halen. Tegen acht uur levert hij ze af bij CWZ. De verse groenten, het fruit, het vlees, de kip en de vis worden diezelfde dag verwerkt in de vier verschillende menu’s en lunchgerechten voor restaurant de Binnenhof.

Boeren uit de regio
Kasper werkt bij Oregional, een organisatie opgericht door boeren uit de regio. Wesley Rabelink, hoofd restaurant CWZ, en Paul Roelofsen, die verantwoordelijk is voor de in- en verkoop bij Oregional, onderhouden intensief contact. Over gewenste producten, aantallen, kwaliteit en vorm van aanleveren bijvoorbeeld. Paul: ‘Mijn motto is 'Van land tot klant, dat proef je!' Als Wesley stukjes kipfilet van 1 vierkante centimeter wil, dan zorgen we daarvoor.’

160 maaltijden per dag
‘Onze koks gaan creatief om met de ingrediënten voor de ruim 160 maaltijden per dag’, vertelt Wesley. ‘Onderdelen van de verschillende menu’s en de maaltijdsalade zijn uitwisselbaar: de wens van de klant staat op één.’ De saladebar bevat dagelijks 30 kilo groenten en andere lekkernijen. Voor Kerstmis past Wesley de menu’s een beetje aan. ‘We zoeken dan naar een goede balans tussen het feestelijke kerstgevoel en het gevoel van de mensen die op kerstdagen in het ziekenhuis moeten zijn.’

Foto: van links naar rechts Wesley Rabelink (hoofd restaurant), Kasper Giesbers (chauffeur Oregional ) en Paul Roelofsen (in- en verkoper Oregional) (foto Richard Martens)

December 2016

Sluit venster
De juiste zorg op de juiste plek Column van CWZ-bestuurder Gosse van der Veen >>>

‘Artsen maken lijst van 1.300 ‘zinloze’ behandelingen’, hoorde ik op 25 november op Radio 1. Van deze behandelingen is (nog) niet aangetoond dat ze de patiënt helpen. De Nederlandse Federatie van Universitair medische centra vindt dan ook dat artsen geen tijd meer moeten steken in zorg die niet effectief is.

Ook in CWZ praten we al langere tijd volop over hoe we de patiënt beter kunnen laten meebeslissen over welk onderzoek wel, welke behandeling niet. Dat is de maatschappelijke trend. Niet meer: alles kan, dus alles moet. Maar: wat is het beste voor de patiënt in zijn situatie? Als we niet meer alles doen, kunnen we de zorg die bij ons hoort nóg beter doen. Het is mooi meegenomen dat het ook ruimte en geld kan opleveren. Zinnige én zuinige zorg dus.

Sommige zorg die nu in CWZ gebeurt, is zorg die ergens anders ook geleverd kan worden. Bijvoorbeeld bij de huisarts, wat voordelen heeft voor de patiënt. Wel moet de huisarts dan op de medisch specialist kunnen terugvallen bij bepaalde vragen. We werken al een paar jaar aan pilots om dit soort veranderingen vorm te geven. Denk aan het voorbeeld van teleconsulten. Het is daarbij belangrijk dat het vergoedingensysteem van de verzekeraars mee verandert. Voor de huisarts die meer zorg gaat verlenen én voor de specialist die op de achtergrond meedenkt.

Goede ideeën zijn er genoeg. Alle gesprekken met onze partners in de regio en de zorgverzekeraars gaan over deze veranderingen. Alles om patiënten de juiste zorg te bieden, op de juiste plek en op het juiste moment.

Ik wens u namens de raad van bestuur van harte prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar toe.

Gosse van der Veen, lid raad van bestuur CWZ

Illustratie: Norbert Kolster.

December 2016

De juiste zorg op de juiste plek

‘Artsen maken lijst van 1.300 ‘zinloze’ behandelingen’, hoorde ik op 25 november op Radio 1. Van deze behandelingen is (nog) niet aangetoond dat ze de patiënt helpen. De Nederlandse Federatie van Universitair medische centra vindt dan ook dat artsen geen tijd meer moeten steken in zorg die niet effectief is.

Ook in CWZ praten we al langere tijd volop over hoe we de patiënt beter kunnen laten meebeslissen over welk onderzoek wel, welke behandeling niet. Dat is de maatschappelijke trend. Niet meer: alles kan, dus alles moet. Maar: wat is het beste voor de patiënt in zijn situatie? Als we niet meer alles doen, kunnen we de zorg die bij ons hoort nóg beter doen. Het is mooi meegenomen dat het ook ruimte en geld kan opleveren. Zinnige én zuinige zorg dus.

Sommige zorg die nu in CWZ gebeurt, is zorg die ergens anders ook geleverd kan worden. Bijvoorbeeld bij de huisarts, wat voordelen heeft voor de patiënt. Wel moet de huisarts dan op de medisch specialist kunnen terugvallen bij bepaalde vragen. We werken al een paar jaar aan pilots om dit soort veranderingen vorm te geven. Denk aan het voorbeeld van teleconsulten. Het is daarbij belangrijk dat het vergoedingensysteem van de verzekeraars mee verandert. Voor de huisarts die meer zorg gaat verlenen én voor de specialist die op de achtergrond meedenkt.

Goede ideeën zijn er genoeg. Alle gesprekken met onze partners in de regio en de zorgverzekeraars gaan over deze veranderingen. Alles om patiënten de juiste zorg te bieden, op de juiste plek en op het juiste moment.

Ik wens u namens de raad van bestuur van harte prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar toe.

Gosse van der Veen, lid raad van bestuur CWZ

Illustratie: Norbert Kolster.

December 2016

Sluit venster